Dan maar een brug

Uit TTN Kontakt 152 van TTNederland komt dit artikel over het bouwen van een brug. Dat hierbij de brug ophoudt aan de kant van de modelbaan is bijzonder. Ook is geen gebruik gemaakt van een bouwpakket.

Tijdens onze laatste tentoonstelling dit voorjaar in de Zeelandhallen te Goes kwam ik op de gedachte om nog iets aan onze TT-baan toe te voegen. Ik zat te denken aan een soort blikvanger boven op het vlakke gedeelte van het berglandschap van onze baan. We hebben dit baangedeelte indertijd ingericht met gebouwen en spullen uit onze Hoek van Holland-tijd. Deze gebouwen pasten echter niet zo goed in het landschap met het thema middelgebergte van onze baan. Het moest een soort blikvanger worden die niet zo vaak op een modelbaan is te vinden. Net als onze schaal TT moet het altijd net even iets anders en speciaals zijn, wat we aan het publiek willen tonen. Kijkende naar het landschap kreeg ik de ingeving om als blikvanger een deel van een oude stenen brug te bouwen waar de trein onderdoor kan rijden. Struinend op het internet kwam ik al snel een paar goede voorbeelden en ideeën tegen. Daarop voortbordurend bedacht ik om aansluitend op de brug een stuk oude Autobahn te bouwen met een DDR Raststätte en Strassenmeisterei. Van een Auhagen Kaufhalle kun je met wat aanpassingen gemakkelijk een Mitropa Raststätte met Intershop maken, zoals je vaak op de transitroutes van en naar West-Berlijn zag, en van een Faller schuur kun je met wat kleine aanpassingen een Autobahnmeisterei maken. Samen met de Autobahn en het brugdeel was het plan compleet en kon het bouwen beginnen.

Door gebrek aan een passende brug heb ik zelf een brug gemaakt uit hardschuimblokken naar voorbeeld van foto's en tekeningen. Dit materiaal is gemakkelijk te bewerken en je kan er goed steentjes in krassen. Het valt nog niet mee om zomaar even een brug te bouwen, alle steenrijen en -bogen moeten goed op elkaar aansluiten. Uiteindelijk is het aftekenen gelukt en kon het inkrassen beginnen. De Autobahn heb ik van 5 mm dik MDF gemaakt, die tegelijk dient als verankering van de brug op het piepschuim berglandschap. In vroegere tijden, maar ook nog wel vandaag de dag, worden Autobahnen van betonplaten gemaakt. De Autobahn stelde eigenlijk niet veel meer voor dan een provinciale weg met gescheiden rijbanen, wat prima in het landschap ingepast kon worden. De betonplaten heb ik gesneden uit een kartonnen plaat waar met een balpen de betonplaten op schaal in zijn gedrukt. Op de brug zelf heb ik steentjespapier geplakt. De volgende stap wordt het bouwen van de Raststätte en de Strassenmeisterei. Dit doe ik op een los stukje MDF, dat ik van te voren pas heb gemaakt. Zo kan ik thuis verder bouwen. Wordt vervolgt.


Afbeelding 1 t/m 3. De brug in aanbouw                                                          Afbeelding 4, De Autobahn begint vorm te krijgen.

 

Afbeelding 5. De bouwpakketten van Auhagen en Faller waaruit respectievelijk de Raststätte en de Autobahnmeisterei zullen ontstaan


Tekst en foto's: Michael Bonne

 

Komende evenementen

za dec 23 @10:00 - 16:00
Rodenburghal, Rodenburg 2, 9351 PV Leek
za dec 30 @10:00 - 15:00
Cafe/zalencentrum Brockie,
Evenementen
December 2017
Z M D W D V Z
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6