Modelspoorproducten uit China: waarom ging het mis?

Uit Spoornieuws nr. 82 van januari 2016 het clubblad van de MSC Deventer komt dit artikel over de productie van modelspoorproducten in China.

Modelspoorproducten uit China: waarom ging het mis?

Zoals velen van u weten begonnen onze modelspoorproducenten ongeveer 15 jaar geleden delen van hun productie te verplaatsen naar China. Inmiddels worden producten voor een belangrijk deel weer in Europa gemaakt.
Waar ging het dan mis? Het leek me interessant hier eens wat dieper in te duiken.

Het totale productieproces bestaat uit een aantal stappen.
1. Ontwikkeling van het model. Plannen, tekenen enz.
2. Het maken van de benodigde werktuigen en mallen voor dit specifieke model
3. Het produceren van de verschillende onderdelen en samengestelde bouwgroepen voor het model
4. Het monteren van het model, het lakken, bedrukken met opschriften en verpakken van het model.

Om het model vervolgens in de handel te kunnen brengen moet er weer een aantal zaken geregeld worden.
5. Handelaren en kopers moeten weten dat het model bestaat en bestelorders moeten verworven worden. Meestal neemt men tegenwoordig een model pas in productie als een vooraf bepaald aantal in de “voorverkoop” verkocht is.
6. Het model moet vanaf de productielocatie naar een magazijn verplaatst worden, eventueel voorzien worden van toegevoegde delen, bijvoorbeeld garantiebewijs en gebruiksaanwijzing en vanuit dit magazijn in de gewenste aantallen verpakt en aan de handelaren verzonden worden.
7. De service na verkoop (aftersales service) moet georganiseerd zijn. Er moet dus een mogelijkheid zijn om het product van de klant terug te ontvangen, na te zien en hersteld terug te zenden of te vervangen.  Hiervoor moet personeel geschoold zijn en moeten onderdelen en speciaal gereedschap beschikbaar zijn.

Alles bij elkaar praten we dus over een behoorlijk ingewikkeld proces. Door dit hele proces heen hoort een voortdurende zeer actieve kwaliteitscontrole te lopen die het hele proces als geheel overziet en bewaakt.

Wat de fabrikanten overbrachten naar lage lonen landen, vooral China, waren de stappen 3 en 4.
Het planningswerk en de technische voorbereidingen bleven, evenals het verkoopproces, in Europa.
Dat men dit deed is zeer begrijpelijk want de productiekosten voor een model in de stappen 3 en 4 zijn hoog omdat er heel veel handeling nodig zijn om van een blok plastic of metaal een model van een locomotief of wagon te maken. Het schilderen en plaatsen van opschriften en het monteren van kleine delen is voornamelijk handwerk. Men hoopte door het verplaatsen van dit arbeidsintensieve deel van de productie de kosten fors te drukken.
Dit  leek in China ook heel goed te gaan lukken. In China hadden een aantal fabrieken al tientallen jaren ervaring met het produceren van speelgoedmodellen voor de Amerikaanse en Engelse markt.
Op dit moment is de grootste speelgoedfabriek ter wereld de Kader Holdings Company Ltd. In Hong Kong.
Deze fabriek is sinds 1992 ook eigenaar van Bachmann! Daarna kocht Bachmann Europa ook Lilliput op en bracht de productie over naar China. Sinds 2007 hoort ook de Amerikaanse firma Williams Electric Trains tot dit concern.
De tweede grote fabrikant is Sanda Kan. Oorspronkelijk bestond dit conglomeraat uit tien fabrieken met ongeveer 8000 medewerkers die hoogwaardig en zeer gedetailleerd speelgoed produceerden .
De beide fabrieken bouwden niet alleen hun eigen producten maar stelden dus ook capaciteit ter beschikking aan andere opdrachtgevers, onder andere dus aan onze modelspoorfabrikanten.

Na het jaar 2000 verplaatsten meerdere Europese modelspoorfabrikanten delen van hun productieproces naar deze fabrikanten, meestal naar de firma Sanda Kan. Onder andere Märklin, Trix, LGB en Roco deden dit.
Andere firma’s zagen door de lage productiekosten een kans om met goed gedetailleerde modellen de modelspoormarkt te betreden terwijl zij daarvoor alleen toebehoren produceerden of nog helemaal niets in deze tak van sport deden. U moet hierbij denken aan Brawa, Lenz, Artitec enz.
De nieuwkomers zijn onder meer L.S. Models, A.C.M.E. en Hobbytrade.
Helaas werd de firma Sanda Kan overgenomen door een groep investeerders die allen op snelle winst uit waren en die de fabrieken zoveel mogelijk reorganiseerden, lees er zoveel mogelijk geld uit haalden. Eigenlijk hetzelfde dat Märklin in 2008 overkwam.  Uiteindelijk nam in 2008 de Kader Holdings Company de firma Sanda Kan over van deze investeringsgroep.
Door het uithollen van Sanda Kan waren de productieproblemen echter steeds groter geworden en hele partijen modelspoormateriaal werden door de Europees opdrachtgevers afgekeurd en teruggezonden. De vaklieden waren in de fabrieken echter wegbezuinigd en vervangen door ongeschoolde, goedkopere arbeidskrachten. Soms moesten hele modelseries teruggenomen worden die al verkocht waren aan handelaren en klanten. De klanten werden hierdoor massaal ontevreden. Of de oorzaak voor deze problemen volledig bij de “Onbetrouwbare Chinezen” ligt? Ik denk het niet! De Europese opdrachtgevers hebben n.m.m. veel te lichtvaardig gedacht over kwaliteitscontrole en dit vaak steekproefsgewijs vanuit Europa gedaan middels werkbezoeken of overgelaten aan onvoldoende bekwaam personeel ter plaatse. Mede hierdoor hebben ze de navolgende problemen over zichzelf afgeroepen!

 U moet zich realiseren dat het bij alle opdrachten van modelspoorfabrikanten zoals  Roco, Märklin enz. om hele kleine aantallen gaat. 2000 stuks van een model noemt men een grote serie, maar bij bijvoorbeeld bad eendjes is dit gewoon de “0”-serie en begint daarna pas het echte werk…producties van 100000 stuks zijn heel normaal.
Het hele gezeur over productieproblemen van de kleine modelseries  hing de nieuwe eigenaars ( dus Kader Holdings) de keel uit en men loste het probleem simpel maar radicaal op door in 2010 alle contracten voor levering aan derden (dus de Europese modelspoorfabrieken)  op te zeggen.
Meer dan 50 modelspoorfirma’s zaten plotseling zonder fabriek !
De firma’s die als eersten getroffen werden door dit besluit hadden nog het geluk dat zij de “oude vakmensen” van Sanda Kan kenden en met hun hulp de hand konden leggen op hun mallen en werktuigen. Hiermee kon men de productie relatief snel weer opstarten in bijvoorbeeld Hongarije. De firma’s die wat later een opzegging kregen hadden pech want alles was meermalen verplaatst en grotendeels onvindbaar…..
Vandaag de dag bestaat de firma Sanda Kan nauwelijks meer. Een paar voormalige medewerkers van dit concern hebben zelf nieuwe fabriekjes opgericht, soms in samenwerking met Europese of Amerikaanse  fabrikanten.

Blijft over de Hamvraag: waarom komen de, inmiddels beslist zeer behoorlijk geproduceerde modellen van PIKO dan nog steeds uit het Verre Oosten?
Wel, heel eenvoudig. Piko heeft er lang geleden voor gekozen om geen opdrachten meer te geven aan Chinese  fabrieken maar heeft in 2007 een 100% dochter opgericht heeft in de stad Chashan. Piko  heeft dus gewoon een eigen fabriek met 400 arbeiders  in China! Daarmee heeft Piko dus het hele productieproces in eigen hand! Tegenwoordig wordt overigens ook de Chinese productie steeds duurder omdat de lonen voor vaklieden snel stijgen en arbeiders in speelgoedfabrieken gewoon weggekocht worden door grote industrieën die nog beter kunnen betalen!
Hierdoor zijn de productiekosten van goed gedetailleerde modellen de laatste jaren met 70 tot 100 procent gestegen en deze prijsstijgingen zetten voorlopig nog wel even door!
Dus als u nog iets wilt kopen stel het dan niet te lang uit!

Tekst: Eef Janse

 

Komende evenementen

za nov 25 @10:00 - 15:00
Assen
vr dec 01 @19:00 - 22:00
Schulweg 4, 47638 Straelen, Duitsland
za dec 02 @10:00 - 15:00
Party- Zalencentrum 't Haske, Vegelinsweg 20, 8501 BA Joure
Evenementen
November 2017
Z M D W D V Z
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2