BAANZICHT H0 ~

In hun clubblad "Zijspoor" stond een beschrijving van de Märklin clubbaan in opbouw van de Modelbouw Vereniging Arnhem.

BAANZICHT H0 ~

AUGUSTUS 2012.

Iedere ruimte geeft eigen mogelijkheden voor het bouwen van een mooie baan. Ook de Märklingroep ging dus bij de verhuizing in september 2009 naar ons clubgebouw aan de Industriestraat 4, op de bovenverdieping van firma Maatwerk, op zoek naar een goed ontwerp. De keuze was snel gemaakt: alle leden waren enthousiast over een beschrijving die Ron vond in de Miba-uitgave "Anlagen planen" van Rolf Knipper. Onder de titel "Grosses Ding für Märklin-K" werd een baan geschetst die alle elementen bevatte die de groep het realiseren waard vond: flink lange trajecten, mooie bergpartijen, een haven, een groot stoomlocomotievendepot en twee forse schaduwstations. Naast het hoofdtraject waren er mogelijkheden voor een neventraject naar een hooggelegen bergstation. Vandaar uit vertrekken ook treinen op het smalspoor van de Rhätische Bahn en via een tandradbaan. Over die laatste verderop meer. Kortom: de combinatie stad, land en water vormen de ingrediënten van de H0-wisselstroombaan. "Für Marklin-K" impliceert dat gebruik gemaakt kon worden van flexrails, waarmee prachtig flauwe en dus realistische bochten gelegd konden worden. In de schaduwstations heeft overigens de oude voorraad C-rails een plek gekregen.

Natuurlijk namen de heren van de wisselstroombaan geen genoegen met het exact kopiëren van de tekeningen uit Miba. Om te beginnen waren er de noodzakelijke concessies. De lengte van de baan moest helaas teruggebracht worden van 11 naar 9 meter. Er werd een constructieve afspraak met de mannen van de gelijkstroombaan gemaakt. Een bergpartij zou onderin ruimte bieden voor hun sporen, schuin daarboven een dubbele klimspiraal voor de Märklintreinen en op de top het genoemde bergstation. Driedubbel grondgebruik! Gevolg was wel dat de waterpartij aan die kant van de baan kwam te vervallen. Maar let op: dat biedt extra mogelijkheden voor de creativiteit van deze groep. Ze zullen ons nog verrassen. Dat bergstation is overigens niet het hoogste punt in dit gebergte: iets verderop ligt op een hoogvlakte een kasteel. Daar voorlangs loopt de tandradbaan. Heel bijzonder is dat we dan ongemerkt de grens zijn overgestoken naar de gelijkstroombaan. Deze tweede grote baan van de MVA is dus technisch wel, maar landschappelijk niet gescheiden van de Märklinbaan. Een mooi bewijs dat de soms hoorbare rivaliteit tussen beide bouwteams gewoon gespeeld is!

 

Aan de linkerzijde is het meest merkbaar dat de baan korter is dan het origineel. Achter de draaischijf die toegang biedt tot een stoomlocloods met maar liefst negen compartimenten (fraai gerestaureerd door Ben Molle, †) was helaas geen plaats meer voor de rolbrug en daarbij horende werkplaats voor diesellocomotieven. Wel werden een kolenbunker, ontslakkingsput, bezandingsinstallatie, kolenkraan, blaasunit, watertoren, waterkraan en een portaalkraan geplaatst. Over de sluisdeuren, die de haven ook optisch zullen afsluiten, wordt geen weg (met tram, zoals in het voorbeeld) aangelegd, maar zal het smalspoor van de Rhätische Bahn te vinden zijn.

De Märklinbaan zal, als enige van de MVA-banen, digitaal worden aangestuurd. Hoewel, op dit moment wordt nog overwogen om ook de Rhätische Bahn te digitaliseren. Het hele railplan, met maar liefst 52 wissels in de hoofdbaan en 12 in het smalspoortraject, is al ingevoerd in Wintrack en Gert is druk bezig alles te programmeren. Het hoofdparcours zal daarmee volledig automatisch treinverkeer kennen. Datzelfde geldt voor de twee schaduwstations (elk zes sporen tellend) die ieder een rijrichting bedienen. In één van de schaduwstations en in de klimspiraal zijn omkeermogelijkheden ingebouwd, waardoor treinen dus met de neus in de andere richting kunnen komen te rijden. Natuurlijk worden alle treinbewegingen op het stationsemplacement handmatig aangestuurd. Daarvoor komen op meerdere plaatsen bedieningspanelen. Denk aan het gebied rond de draaischijf, de haven, het kopstation op de berg, etc.

In de opbouwfase wordt merkbaar veel energie in de techniek gestoken. Erik heeft gezorgd voor een uiterst degelijke hoofdbekabeling met de nodige voorzieningen onder de baan. Er wordt een consequent kleurgebruik gehanteerd. Het plan was ook om alle bedradingen meteen op papier te zetten. Dat is er helaas niet van gekomen, wat het oplossen van storingen lastiger zal maken. Al geruime tijd wordt vrijwel iedere clubavond ook proef gereden, terwijl ondertussen de werkzaamheden boven en onder de baan gewoon doorgaan. Zo is Jasper (digi-expert) nog vrijwel wekelijks druk met de aansluiting van de wissels.

Rijdend materieel is in ruime mate voorhanden: alle leden hebben thuis de nodige digitale treinen rijden of in de vitrinekast staan. Het zal een grote variëteit aan treinen opleveren, van zeer nostalgisch tot modern. En zeker ook flink aan de lengte. Het hoofdstation telt vijf perrons van elk maar liefst twee meter. Voldoende voor locs met zes lange rijtuigen. Daarmee ging een wens van baancoördinator Hans in vervulling.

 

Waar het N-team nadrukkelijk prioriteit geeft aan het afwerken van één zijde van hun baan, zie je de digiboys overal bezig. Het hoofdstation in het centrum van de baan heeft al fraaie perronstoepen (de overkappingen komen later aan bod), het bergstation is nagenoeg afgewerkt. Op andere plaatsen zijn mooie rotspartijen aangebracht en bij de toekomstige haven ligt al een prachtige brug op zelfgemaakte pijlers. De haven zelf is nog lang niet aan de beurt: dat is typisch zo'n stuk dat voorlopig beschikbaar moet blijven als werkruimte. In de bergen boven de spiraal zijn de eerste tunnelportalen zichtbaar en krijgen de huizen hun gewenste plek. Daarna zal het niet lang duren voordat het landschap hier "gesloten" kan worden. Dick en Joop (die een oude linksom draaiende klimspiraal al in de andere richting ombouwde) hebben de aanleg en aankleding van het bergstation, compleet met een fijn restaurant, in grote lijnen gereed en zijn nu druk bezig met het sporenplan langs de haven. Er is nog voor jaren werk. De zeven genoemde mensen van de Märklinbaan hebben er hun handen vol aan. De MVA kent nóg een aantal uitgesproken Märklin-adepten, maar zij beperken zich tot toekijken, al schijnt voorzitter Jitse -wellicht geïnspireerd door Mao Zedong- een duizendbomenplan te hebben. Extra helpers zijn dus van harte welkom: er is voor elk wat wils, dus laat je belangstelling maar merken!

Tekst en foto's: Hans van de Ven

 

Komende evenementen

za nov 25 @10:00 - 15:00
Assen
vr dec 01 @19:00 - 22:00
Schulweg 4, 47638 Straelen, Duitsland
za dec 02 @10:00 - 15:00
Party- Zalencentrum 't Haske, Vegelinsweg 20, 8501 BA Joure
Evenementen
November 2017
Z M D W D V Z
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2