The White Cliffs of Dover, een "Engelse" modelbaan

Hieronder wordt één van de clubbanen van Modelspoorclub "De Hoekse lijn" besproken.

Zeldzaam kom je in Nederland een flinke Engelse spoorbaan tegen. Dat was niet de voornaamste reden, dat in onze modelspoorclub De Hoekse Lijn een baan naar Engels voorbeeld in aanbouw is. Er waren geen leden, die hier enige betrokkenheid bij voelden, maar werkten aan verschillende banen, ieder voor zich in diverse schalen en spoorbreedten.

Om dit werk niet te kort te doen, vond ik zelf dat we in onze club leuk bezig waren met heel veel van hetzelfde en ook watje bij andere clubs kan zien. Niets bijzonders dus. Ook het niveau van detaillering, werkelijkheids-getrouw iets nabootsen, dan wel iets als freelance object zo realistisch mogelijk te maken, ontbrak bij een aantal  leden. Een ieder had zijn eigen stijl en ideeën over het realistische aspect. En dat is in principe nog zo.

In 2007 liep ik met een idee, om de Engelse modelbouw te gaan promoten. Het leek wel of ik alleen stond hierin. Iedereen reed Duits of Nederlands. Afgezaagd vond ik.
Op een modelbeurs zag ik enkele prachtige Engelse diorama’s, that’s all. Maar wel inspirerend.
Gevolg was wel, om naast mijn eigen baan een nieuwe baan, te zien voor het publiek, naar Engels voorbeeld te bouwen. De vereniging? Dat kon, maar maak eerst maar eens een plan, een maatschets en een doel met kostenberekeningen.


In 2008 is dit plan voorgelegd aan de Algemene Ledenvergadering en goed gekeurd met als thema “The White Cliffs of Dover” en direct digitaal, zover als dat mogelijk is in de stand van de techniek op dat moment.
De beschikbare ruimte was er en werd gemarkeerd op de vloer.  Houten tafels maken volgens de tekening.
Mede groepslid voor de 00-baan was mijn schoonzoon, ook lid van de vereniging en een modelspoorder met een eigen privébaan naar Nederlands voorbeeld.
Schoonzoon Frans was IT'er geworden na zijn universitaire studie klassieke talen en getrokken door het digitaal rijden. Het 3e groepslid was al redelijk ver met digitaal rijden op het programma ‘koploper’. De kennis om zoiets te realiseren was er.
Zelf moest ik het een en ander wel aanleren, maar dat was meer een uitdaging.



In januari 2009 werd begonnen met het bouwen van de frames van de tafels. Het werden open tafels, zonder een vol bovenblad. De trajecten werden in stroken aangebracht. Dit verminderde het gewicht van de tafels. Het zou mogelijk kunnen, dat de baan modulair werd, maar gaande de bouw van de scenery, werd dit plan verlaten. De hoge witte krijtrotsen van Dover in model, waarvan de echte, de ruim 100 meter hoge Shakespeare Cliff het centrale punt werd, maakte dit wat onmogelijk. De klif werd op bijna schaalhoogte nagebouwd tot 1,20 meter hoogte boven de tafel, ofwel ruim 2 meter boven de vloer. Het werd een dominant geval in de clubruimte.
Met vermelding van de geschiedenis van het ervoor liggende traject is het in model voor het publiek een aantrekkingspunt geworden.
In de loop van 2009 konden we enkelspoor al een rondje rijden, analoog dan wel.



Begin 2010 was het hoogste punt van de baan bereikt en kon de Engelse vlag in top. De klif was weliswaar nog niet af, maar de eerste sectie stond er. Als je binnenkomt, kan je er al niet meer omheen. Intussen was het digitaal rijden ook al mogelijk door de komst van een PC met beeldscherm, gekoppeld aan een Intellibox. Frans kon zijn drift in voortgang aardig uitvoeren. Maar veel ervaring was er nog niet en van alles moest uitgeprobeerd worden. Zo verschenen de eerste wisseldecoders.
Tijdens de Open Dag in 2010 kwam Marco bij onze groep. Marco had kwaliteiten in het bouwen van scenery en werd getroffen door het Engelse landschap. Ook de kliffen en de bouw van de kleine halte onderaan de kliffen was een uitdaging voor hem. Studie naar de locatie, honderden luciferhoutjes werden gebruikt om de houten perrons te maken.



Een concessie naar de werkelijkheid was de lengte van de baan langs de kliffen. In werkelijkheid was dit traject enkele mijlen lang. Dat zou op onze 00-baan al gauw de hele lengte van de clubruimte beslaan en dat hadden we niet beschikbaar. Dus de lengte moest noodgedwongen gecomprimeerd worden.
Echter, wij hadden besloten om de in het zicht liggende wissels uit te voeren met Tortoise-motoren en de rest met conventionele wisselrelais. Er ontstonden wat problemen, want nu bleek, dat de decoders onder Koploper of allemaal relais of allemaal Tortoise-motoren moesten zijn. De ene had een impuls nodig, de andere enige tijd een spanning via een condensator. Een combinatie bracht het systeem in de war, waardoor de relais niet werkten.
Een bezoeker op de Open Dag in 2010 zei, dat hij veel ervaring al had met Koploper en wilde ons graag helpen. Aangezien hij niet naast de deur woonde, maar nabij Zwolle, ging het programma met onze baan erin, via internet naar Zwolle. Deze man haalde er diverse fouten uit en stuurde het geheel en gecorrigeerd weer terug. Echter het probleem was niet op te lossen en alleen door alles om te bouwen met Tortoisen. Dat maar gedaan en inderdaad het probleem was verdwenen.

In 2011 kwamen we zover, dat ook automatisch rijden mogelijk was. Treinen wisselden regelmatig, wissels gingen om etc. en dit werd door de PC bepaald. Het was verrassend om te zien. Wij verbaasden ons over wat er gebeurde. Met onze baangroep van 4 man konden we de kliffen, voor zover gepland, afmaken. Inmiddels waren er plannen, om het stuk open water te voorzien van een klein haventje, waar de haven van Castletown (ZW-Engeland) als voorbeeld diende. Het is geen kopie hiervan, maar geïnspireerd hierop. Een haventje met een minimale ingangsbreedte, waar een coaster van 500 ton nog net doorheen kon. Havenlichten, een boei en een lichtenlijn om midden in de vaargeul te blijven zijn voorzien (opm.: ja, dat is mijn vakgebied!) Auteur was kapitein bij StenaLine (noot webred.).

De kliffen werden zoveel mogelijk getrouw aan de werkelijkheid gemaakt. We maakten gebruik van de originele Admiralty Pilot-boeken NP 22 Dover Strait en NP 27 Channel Pilot. Zeeschepen in dit gebied zijn verplicht deze boekwerken, noem het maar Zeemansgidsen, aan boord te hebben.
Het haventje kreeg vorm door foto’s etc. van dergelijke situaties met een smalspoorlijntje erop voor aanvoer van bulkgoed uit de heuvels erachter. Planning van een kustdorpje in heuvellandschap en rond het haventje zelf kwamen tot ontwikkeling. Oude panden op foto's werden bestudeerd.

   

                          Mind the Seagull !                                                                                 Het haventje stand oktober 2012

2012 was het jaar, dat er gestart werd met de opbouw van de heuvel en de aanleg van de havenpieren. De treinen reden al tamelijk goed zonder storingen en de programmeringen waren regelmatig voor verbetering en uitbreidingen vatbaar. Ondertussen waren er al leuke panden gevonden, die door Marco als scratchbuilding zullen of reeds zijn gebouwd. Een visnetten drooghuis, pakhuis, zeemanspub, kantoor havenmeester etc. zullen worden gebouwd. In het dorpje komt een typische Kentish parish church met gebrandschilderde ramen, naar voorbeeld van het echte kerkje, dat gelijkenissen heeft, maar niet een kopie is. Dat kerkje staat in Matfield. Verder huizen, boerenhuizen en waar nog plaats voor is.
Een tweede ontwikkeling in 2012 is een uitbreiding van de 00-baan met een schaduwstation van 600 x 82 cm. Er zijn inmiddels al ontwerpen voor de baanaanleg, terwijl de tafels daarvoor in ruwbouw zijn gebouwd. Enigszins gedwongen door de warmte van de zon achter de raampartij, die spoorspattingen veroorzaakte in de vele bochten, moest gezocht worden naar langere rechte trajecten met railopeningen voor de uitzetting. Dat gebeurt in model dus ook!

Wanneer en waar kunt u deze modelbaan bekijken.

Vrijdag 14 december 2012        17 - 21 uur    Open Dag in Kerstsfeer

In het gebouw van StenaLine bij het station van Hoek van Holland.
Verdere info: www.dehoekselijn.nl

Tekst en foto's: Frank Haalmeijer

 

Komende evenementen

za nov 25 @10:00 - 15:00
Assen
vr dec 01 @19:00 - 22:00
Schulweg 4, 47638 Straelen, Duitsland
za dec 02 @10:00 - 15:00
Party- Zalencentrum 't Haske, Vegelinsweg 20, 8501 BA Joure
Evenementen
November 2017
Z M D W D V Z
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2